ראיון עם יפעת שמר בנושא צהרונים ב80 ש"ח. מתוך התכנית מכאן ומכאן עם ערן הילדסהיים בתאגיד השידור
במשך 3 שנים שימשתי כיו"ר הנהגת ההורים בבית ספר יסודי בנתניה, בית ספר שממוקם בשכונה לא חזקה מבחינה כלכלית. במהלך השנים פנו אלי הורים בבקשת עזרה, סיפרו שאין ביכולתם לשלם עבור צהרון המתנ"ס המתקיים בבית הספר שעלותו כמעט 1,000 ש"ח בחודש. אמהות סיפרו לי שהן נאלצות לצמצם שעות עבודה ומכאן גם פרנסה או שהילדים בני 6-8 חוזרים לבד הביתה לבית ריק, כי אין להן ברירה ואין להן אף אופציה אחרת.
לאחרונה גיליתי במקרה תכנית באתר משרד החינוך שמכונה תכנית מיל"ת. על פי הקריטריונים של משרד החינוך התברר לי כי 21 בתי ספר בנתניה(כולל זה ששימשתי בו יושבת ראש) וכמוהו עוד מאות בתי ספר וגני ילדים ברחבי המדינה זכאים להשתתף בתכנית. הבעיה שחלק גדול מהאוכלוסייה, ובינהם גם ההורים בבית הספר של ילדיי, לא מודע לתכנית. הרשויות, הן מצידן מצניעות אותה או שכלל לא מעוניינות או יכולות לתקצב אותה.
אז מה עיקרי תכנית מיל"ת?
בשנת 2006 יזמה המדינה תכנית חברתית. עיקרי התכנית הארכת יום הלימודים עבור ילדים ממשפחות שמתקשות כלכלית. התכנית לא מושלמת, היא לא זהה לצהרון, היא מתקיימת 4 ימים בשבוע, מאריכה את יום הלימודים בשעתיים וחצי ביום, ומוגשת בה ארוחת צהריים חמה. כל הטוב הזה במחיר סמלי של כ- 80 ₪ לחודש בלבד. בכך משרד החינוך מנגיש להורים (בעיקר לאימהות) מסגרת בטוחה ומטפחת לילדיהן, פתרון המאפשר להן להשתלב ביתר קלות בשוק העבודה ולהגביר את פרנסת משפחתן.
רוצים לדעת אם גם אתם זכאים?
על פי אתר משרד החינוך זכאים להשתתף בתכנית תלמידים הלומדים בבתי ספר במדד טיפוח 5-10 בכלל המגזרים שלא משתתפים בתכנית יום לימודים ארוך . מי שמעוניין יכול לשאול בבית הספר או להכנס לקישור כאן ולגלות במהירות מה מדד הטיפוח של בית הספר של ילדיו. אם הבית ספר נכלל במדד של 5-10 אז בית הספר שלכם זכאי. מדובר במאות מוסדות חינוך ברחבי הארץ. זה נכון גם לגנים אבל אני לא מכירה דרך לבדוק מה מדד הטיפוח של גנים, במקרה כזה תשאלו את הגננת, מנהל חינוך ברשות המקומית או תוכלו לפנות למחלקת פניות הציבור במשרד החינוך.
התכנית היא בהחלט חבל הצלה למשפחות רבות אולם היישום שלה כושל וזה בלשון המעטה. לא כל הרשויות מאפשרות קיום התכנית במוסדות החינוך שבתחומן, וגם רשויות שכן, לא בהכרח מיישמות אותה בכל המוסדות הזכאים לכך בתחומן, והכל למרות שמדובר בתכנית שמשרד החינוך מחוייב לה באתר שלו.
אז למה הרשויות מצניעות את התכנית?
בהפעלת תכנית מיל"ת יש לרשויות ולמנהלי בתי הספר עבודה ועלויות לעומת זאת בצהרונים יש לרשויות ולמנהלי בתי הספר רווח, על כל ילד שמשתתף בצהרון, גם זה שהמדינה מסבסדת מהקופה הציבורית (הכסף של כולנו) בתכנית ניצנים של כחלון, בית הספר והרשות מקבלים תקורה, כלומר סכום כלשהו שמועבר על ידי ספק הצהרון לבית הספר ולרשות. בפעם הבאה שהנהלת בית הספר והנהגת ההורים תזמין אתכם לאירוע מושקע ומפנק לילדי בית הספר, תדעו שכנראה ילדי הצהרונים מימנו חלק מהאירוע.
ושוב, גם במקרה זה, הנפגעות העיקריות הן האימהות שלא יכולות לצאת לעבודה ולפתח עצמאות כלכלית או שנאלצות לצאת לעבודה בידיעה שאין לילדיהן הקטנים מענה ראוי ומסגרת בטוחה ומטפחת בזמן שהן בעבודה וכתוצאה מכך נפגעים הילדים.
משרד החינוך מסיר מעצמו אחריות
משרד החינוך לא מבצע מעקב כראוי או מוודא שהתכנית אכן מוצעת להורים ומתקיימת בכלל הרשויות ובכלל מוסדות החינוך אשר זכאים לכך. נכון לעכשיו למשרד החינוך אין מנגנון בקרה אחרי הרשויות המשתתפות בתכנית. בתכנית נמצאות רק רשויות שפונות ומבקשות ממשרד החינוך להשתתף ורק עבור אותם מוסדות חינוך שעבורם הוגשה הבקשה. משרד החינוך מפיל את האשמה על העמותה לתפנית בחינוך ,שמשמשת כקבלן ביצועי שלה, אולם אלה טוענים, ובצדק, כי העניין הוא באחריות משרד החינוך.
לאור דחיפות הנושא והעובדה ששנת הלימודים החלה כבר לפני כשבועיים, ונכון לעכשיו הורים רבים במצוקה ונותרו ללא מענה, על שר האוצר כחלון ועל שר החינוך בנט מוטלת האחריות לפעול באופן מיידי לפתרון הבעיה.
הכותבת היא פעילה חברתית בתחום המזון ונציגת הציבור בוועדה לקידום תזונה בריאה של משרד הבריאות