תמונות ששוות זהב - המפקחת על הבנקים, חדוה בר
קשה להסביר עד כמה נתון ההוצאות של בנק ישראל בשנה שחלפה הוא עקום. כבר התרגלנו בעבר לאישי ציבור ומוסדות ממשלתיים שמקפידים לבזבז בפזרנות את התקציב שניתן להם עד השקל האחרון, אבל מגוף שמתיימר להיות המבוגר האחראי של כלכלת ישראל, שמעוניין להוביל את החינוך הפיננסי בה, וקורא לא אחת להעלות מיסים, היינו מצפים להתנהלות שונה.
השבוע חשפה התנועה לחופש המידע את היקף ההתקשרויות של בנק ישראל ב-2017 מול גורמים חיצוניים. על פי הפרסום, בבנק כנראה היו מאד רעבים באותה שנה כי מסתבר שהם אכלו ארוחות בעלות 7.4 מיליון ש"ח (על חשבוננו כמובן). בדו"ח נמצא שלעובדי הבנק יש כנראה טעם משובח באוכל ולכן השקיעו חצי מיליון ש"ח מסך הארוחות על סושי לסוגיו. 532 אלף ש"ח הושקעו ברכישת כיבודים וכריכים. בבנק ישראל גם מתאמנים כנראה כדי להשיג את המינימום לאולימפיאדה, אחרת לא ברור למה היו צריכים להשקיע 542 אלף שקל בפעילויות ספורט, מתוכם למעלה מרבע מיליון ש"ח על מכוני כושר. 37 אלף הושקעו ברכישת ציוד ספורט ו20 אלף על לא פחות משיעורי טניס.
לבנק ישראל חשוב גם איך יראה המבנה בו הם עובדים. עד כמה חשוב? ב2017 השקיעו בבנק 3.67 מיליון ש"ח בעבור יעוץ אדריכלי. הם לא חוסכים גם בהשקעה בעובדים – כך למשל הם הפרישו קרוב למיליון ש"ח לצורך ארגון פעולות פנאי, ולא הסתפקו במנוי אחד או שניים לגלובס, אלא רכשו 46 כאלה בעלות 104,303 ש"ח. גם בתחום הרפואי לא חסכו בבנק: בנוסף לרופא מיוחד שהעסיקו ושבעבור עבודתו קיבל 123 אלף ש"ח, הבנק מימן בדיקות רפואיות שגרתיות לעובדיו בעלות של 204 אלף ש"ח. כמו כן הועברו 2.86 מיליון ללשכת העתונות הממשלתית ו100 אלף ש"ח לד"ר עמיד אאידה עבור יעוץ לתקשורת ארגונית. הבנק סרב למסור מה עשה עם 59.5 מיליון נוספים "מטעמי ביטחון ופרטיות".
אבל מעבר לכל הדברים האלו, מה שבאמת מרגיז הוא סעיף היח"צ של בנק ישראל. אחרי שדאגה להופיע בקדנציה האחרונה פעם אחרי פעם בכל ועדה רלבנטית בכנסת כדי לסכל הצעות חוק שאיימו לפגוע בבנקים, אחרי שסיכלה רק לאחרונה הצעת חוק שנועדה לבטל תשלום קנס עתק לבנקים עבור מי שמעוניין לפרוע את המשכנתא לפני מועד הפרעון, ואחרי שהסתירה מידע קריטי על תפקוד הבנקים מוועדת פישמן, המפקחת על הבנקים חדוה בר הצטלמה בסכום של 3000 ש"ח לצילומי יח"צ על חשבוננו. אולי בבנק עשו זאת בתקווה שהצילום המחויך והמראה הממלכתי יסתירו את העוול שגרמו החלטותיה לכלל הציבור.
אבל צילומי המפקחת הם רק פסיק מבין סך כל ההוצאות היח"צ של הבנק. בנק ישראל השקיע 369 אלף ש"ח שהועברו לחברת GCS של אלי דוידוביץ' ויפתח קרמר עבור ייעוץ תקשורתי, ו־225 אלף שקל לחברת אפקטיב־טיב העצמה ומנהיגות עבור קורסים וייעוץ. 323 אלף ש"ח הועברו ליפעת תקשורת עבור מחקר תקשורתי שנועד בין השאר לעזור לבנק לשפר את תדמיתו. חלק מכל הסכומים האלה הלך למעשה כדי ליחצן את פעולות הבנק המרכזי נגדנו. ועל זה נאמר שפה האירוניה כנראה כבר התאבדה.