הקמפיין החדש של קוקה קולה. תמונה: אורי מאייר צ'יזיק
המחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד פרסמה ביוני 2012 מסמך שמצביע על קשר ברור בין צריכת משקאות ממותקים למחלות. כך נמצא במחקרים כי צריכת פחית שתייה ממותקת ביום מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת ב-22%, את הסיכון להתקף לב ב-20% ואת הסיכוי לחלות בשיגרון בקרב נשים ב-75%. על פי משרד הבריאות 5851 בני אדם מתים בשנה ממזונות ומשקאות מזיקים כמו קוקה קולה . לשם הפורפורציה בפיגועים לאומניים נהרגו 38 ישראלים בשנת 2016. מסיגריות, על פי דוח של משרד הבריאות, נפטרים כ8000 בני אדם בשנה.
אז איך יתכן שברגע שזה קשור לסכנת מוות מארוע חבלני, הממשלה לא חוסכת במשאבים וכספים כדי למנוע אותה, או שכשזה נוגע לסיגריות הממשלה מחייבת הדבקת אזהרות גדולות מפני צריכתן, אבל כשזה נוגע לקוקה קולה, כולם מתענגים על הנוסטלגיה כאילו מדובר בפרסומת מגניבה? מדוע אין חובת אזהרה על הבקבוקים והקמפיינים הפרסומיים?
את עוצמתם של חברות המזון אפשר להרגיש היטב בוועדות שהקים משרד הבריאות בשנים האחרונות כדי להסדיר את כל נושא המזון המזיק בישראל. נראה כי לעומד בראש המשרד, משה בר סימן טוב, יש באמת רצון כנה ולא מתפשר להלחם במזון המזיק, אולם שוב ושוב הוא נרמס על ידי נציגי ההון כאילו לא היה קיים.
אחת מהוועדות האלה היא ועדת “האסדרה לקידום תזונה בריאה” של משרד הבריאות שהגישה השנה המלצות "פרווה" לשר הבריאות. תכליתן של ההמלצות הן יישום התכנית להפחתת צריכת מזון מזיק, באופן הדרגתי החל מ2018, כשרק ב2020 יסומנו מוצרים מזיקים לפי הקריטריון המחמיר יותר. עתה מתברר שבחסות משרד הכלכלה אפילו הסיכויים להתחלת התכנית במתכונת המצומצמת שלה ב2018 קלושים. בינתיים כולנו נשב בבית נשתה קולה ונחשוש מהפיגוע הבא.