שר הרווחה חיים כץ. צילום מסך : יוטיוב
בתפוח האדמה הלוהט הזה אף שר רווחה לא רצה לגעת ולא במקרה. למשוך לאוצר 20 מיליארד ₪ מתחת לרגליים יכול להרעיד כל ממשלה ולהפר את האיזון העדין בתוך התקציב. הצרות האלה יכולות להתגלגל מהר מאד בחזרה כמו בומרנג על אותו שר. נראה שהפחד הזה לא קיים אצל השר חיים כץ, שאמור להתמודד עם כתב אישום בקרוב (במקרה שהשימוע שלו ידחה). מבחינת כץ, אין לו מה להפסיד ונראה שהוא הולך על עקרון תמות נפשי עם פלישתים רגע לפני שיפרד מהכנסת עד לפעם הבאה.
על מה בעצם הסיפור? תקציבו השנתי של המוסד לביטוח לאומי עומד על 73.4 מיליארד שקל, רובו מגיע מגביית ביטוח לאומי מכולנו. בדרך כלל ההוצאה על קצבאות נמוכה מהכספים שנגבים עבור ביטוח לאומי. כך יוצא שקיימים עודפי גבייה בסך יותר מ–20 מיליארד שקל בשנה. בסך הכל עודפי הגבייה במשך השנים הגיעו כבר ל241 מיליארד שקלים. במקום שהעודפים האלה ישארו בביטוח הלאומי ויאבדו מערכם, נחתם הסכם ב1980 עם האוצר ובו נקבע כי הכספים יועברו אליהם ויושקעו באג"ח מיוחד שמנפיקה המדינה. התשואות על העודפים האלו נעו בין 5.5% ל3% בשנים האחרונות. ברגע שביטוח לאומי יצטרך את הכסף הוא אמור לקבל אותו מתוך אותו חסכון יעודי באוצר. כאן מגיע הבלוף.
מסתבר שהאוצר לא חייב לספק אוטומטית לביטוח לאומי את הכסף לפי אותו הסכם. חמור מכך- הכסף שמושקע בשביל הביטוח הלאומי משמש בכלל לצרכי כיסוי הוצאות הממשלה. יש לכך כמה משמעויות. הראשונה היא שבעוד ביד אחת כחלון מספר לנו על הורדות מיסים, ביד השניה הוא משתמש בביטוח לאומי ככלי צדדי לגביית מיסים נוספים, בזמן שהציבור התמים חושב שהכסף הזה משמש אותו עבור ביטוח סוציאלי.
המשמעות השניה היא שבזמן שהביטוח הלאומי יכנס לגרעון ויזדקק לכסף שמופקד באוצר, הוא לא יוכל לקבל אותו כי הוא כבר בוזבז על דברים אחרים. המשמעות השלישית היא שהאוצר אמנם מנפיק אגרות חוב עבור עודפי הגבייה אבל בגלל שהנושה הוא מוסד ממשלתי, החוב הזה לא נכלל מבחינת סוכנויות הדרוג הבינלאומיות כחלק מגובה החוב שנמדד ביחס לתוצר הישראלי. יחס החוב תוצר הוא נתון דרמטי מרכזי שבעקבות ירידתו העקבית בעשור האחרון, דירוג האשראי של ישראל הועלה לאחרונה לשיא חדש.
כאן נכנס השר כץ ובצדק החליט לבטל את ההסכם בלוף הזה. הוא החליט להעביר את השליטה על עודפי המיליארדים מהאוצר לביטוח לאומי כבר בתחילת 2019. המשמעות של הצעד הזה היא בור תקציבי באוצר של 20 מיליארד ש"ח. זה המון כסף. במילים אחרות כץ אומר לכחלון, אם אתה רוצה לגבות מיסים אז תגבה בצורה מסודרת ושקופה ישירות מול הציבור במקום לעשות העברה סיבובית של כספים מביטוח לאומי לאוצר. חוץ מגביית מיסים, המדינה יכולה גם לקצץ בתקציבי המשרדים או לגייס את הכסף החסר מהשוק הפרטי. הבעיה שאז החוב שיגויס מהשוק הפרטי, ושיחליף את החוב הקודם שגויס מכספי הביטוח הלאומי, כן יחשב כחלק מהחוב הישראלי שנמדד ביחס לתוצר. כלומר גובה החוב יהיה אותו גובה, אלא שבמקרה כזה יחס החוב תוצר יעלה, מה שיאיים על דירוג האשראי הגבוה של ישראל. אין סיכוי שכחלון ונתניהו יאפשרו לשלושה מהדברים האלה להתרחש בשנת בחירות.
הסולם להוריד את כץ מהעץ כנראה עוד ימצא. אופציה אחת היא שנתניהו יחליף את כץ במידה ויוגש נגדו כתב אישום עד ינואר. נתניהו בוודאי יגיד במקרה כזה, שזה לא אחראי לבצע צעד דרמטי כזה מבלי להתכונן אליו מבעוד מועד, ויקים ועדת מריחה כלשהיא שתבדוק את הנושא. אם כץ ישאר אז סביר שיגיעו איתו לדיל על הטבות כלשהן לביטוח לאומי בתמורה ליירוט בלון התבערה ששיגר. אופציה נוספת היא שהיישום ידחה לשנה הבאה או אחריה ואז יתמסמס כבר בממשלה הבאה. מה שבטוח שבפוליטיקה ימצאו כך או כך דרך יצירתית כזו או אחרת לסכל את "הסכנה". סמכו עליהם.