לרובנו נראה טבעי להסתובב בסופרמרקט ולראות מגוון עצום של מוצרים. השאלה באיזה מדינה יוצרו המוצרים בדרך כלל לא עולה במוחנו. למרות שבישראל ברוב המקרים קל לענות על השאלה הזו בגלל השליטה של כמה תאגידי ענק במדפים אצלנו, בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה זה שונה.
אדקה, אחת מרשת הסופרמרקטים הגדולים בגרמניה, שאלה את לקוחותיה את השאלה הזו במסווה של ניסוי מרתק. במשך יום אחד הלקוחות בסניף המבורג של הרשת יכלו לרכוש רק מוצרים שיוצרו בגרמניה. הבחירות היו מוגבלות מאוד וזה בלשון המעטה. מטרת הקמפיין הייתה להלחם בגזענות המתפשטת בגרמניה בעקבות גל ההגירה הגדול שחוותה גרמניה בשנים האחרונים. ההגירה לוותה בארועי טרור, שלמרות מספרם הזניח ביחס למעשי פשע אחרים במדינה, זכו לסיקור לא פורפורציונלי ברשתות השידור. הסופרמרקט ביקש להדגים עד כמה הגרמנים תלויים בזרים ואת החשיבות הגדולה של המצאות מגוון במדינה.
This is what a supermarket without foreign-made products looks like. pic.twitter.com/UmLoYllQfN
— Channel 4 News (@Channel4News) August 26, 2017
ברחבי הסופר הוצבו שלטים על גבי המדפים עם הכיתוב: "מדף הוא די משעמם ללא גיוון", "המגוון שלנו יודע גבולות", "המדף ריק כל כך ללא זרים" . התמונות מתוך החנות הפכו די במהירות לויראליות ושותפו על ידי אלפי גולשים.
Edeka in Hamburger Hafencity macht Aktion gegen Rassismus. ? #saynotoracism pic.twitter.com/S3puFdn62g
— Sven (@opendev) August 19, 2017
"So empty is a shelf without foreigners"- German supermarket supporting #SayNoToRacism pic.twitter.com/9VTVMtUaei
— Kirsty Hatton (@hatton_kirsty) August 24, 2017
הדוברת של אדקה אמרה: "אדקה מייצגת גיוון ומגוון. בחנויות שלנו אנחנו מוכרים מזונות רבים המיוצרים באזורים השונים של גרמניה, אבל רק יחד עם מוצרים ממדינות זרות ניתן ליצור מגוון ייחודי, שמביא ללקוחות שלנו ערך. אנו שמחים כי הקמפיין שלנו גרם לכל כך הרבה תגובות חיוביות".
אחת מאותן תגובות חיוביות לקמפיין הגיעה ממפלגת האיחוד הדמוקרטי הנוצרי, אותה מייצגת מרקל, שמסרה כי מדובר ב"צעד נבון". עם זאת, מרקוס פרצל, מנהיג המפלגה היריבה "אלטרנטיבה לגרמניה", ביקר את הקמפיין וטען: "מה בדיוק עושה את זה לנבון? האם זה לא מטורף לגמרי?". כך או כך ה- BBC דיווח כי הסופרמרקט מתכנן כעת להרחיב את היוזמה לכמה סניפים נוספים.