החשש מטרור ומלחמות הוא גורם קריטי בשיקולי הבחירה של האזרח הישראלי. אחרי איסוף נתונים ממקורות שונים מגלים שטרור זה דווקא הדבר האחרון שצריך להפחיד אותנו. לפניכם הרשימה לפי סדר החומרה:
1. תזונה גרועה – יותר מידי סוכר, יותר מידי מלח, יותר מידי שומן, פחות מידי ירקות ופירות – יחד עם פחות מידי פעילות גופנית ויותר מידי השמנה – גורמים יחד למוות בטרם עת של כ-10,000 ישראלים בשנה – כך מעריך ארגון הבריאות העולמי את השפעות התזונה במדינות עשירות משנת 2009. מדובר ברבע מכלל התמותה בישראל. גורמי התחלואה הם מחלות לב, כלי דם וסוכרת. מתוך נתון זה כ-3,000 ישראלים בשנה מתים עקב מחסור בפעילות גופנית (אורח חיים יושבני).
.
2. עישון – רוב המעשנים בישראל מתחילים לעשן בגיל נמוך מ-18. וחלק גדול מהם בגיל צעיר הרבה יותר – לפני גיל 13. 8000 ישראלים מתים ממחלות סרטן ומחלות לב עקב העישון, מתוכם 800 מתים עקב עישון כפוי. עישון פוגע יותר באוכלוסיות עניות.
3. זיהום אוויר – באפריל 2015 התפרסם מחקר של ארגון הבריאות העולמי, לפיו זיהום בישראל גורם למוות בטרם-עת של כ-2,500 אנשים בשנה.
4. תאונות דרכים – 356 בני אדם מתו בשנת 2015 בתאונות דרכים. כ 77 אלף איש נפצעים בשנה. מתוכם אלפי פצועים קשה. סך כל סוגי התאונות בישראל, שכוללות גם תאונות עבודה, תאונות בבית וכו', הורגות 1,100 בני אדם בשנה.
5. טרור ומלחמות – ביצענו הערכה של ממוצע הנפגעים ממלחמות לבנון ומלחימה עם הפלסטינים ואירועי טרור כולל האינתיפדה הראשונה והשניה – הממוצע השנתי מאז 1995 עומד על כ-120 אנשים בשנה.
לא בתמונה – הרוגים מרציחות (לפחות 139 בשנה), התאבדויות (מעל 500).
סה"כ מתים בישראל כ-40,000 איש בשנה, מתוכם מעל 8,300 אנשים מתים מתחת לגיל 65. סך הסיבות שמנינו הורגות כ-22 אלף אנשים בטרם עת בכל שנה. את כל הסיבות האלה ניתן להקטין על ידי תכנית מניעה והתערבות שונות. לדוגמה:
א. סימון מוצרים על תכולת מזון מזיק – לדוגמה סימון כפיות סוכר על מוצרים.
ב. תכניות להקטנת עישון בקהילות ואכיפה של מניעת מכירת סגיריות לקטינים – כל תעשיית הטבק מבוססת על המשך מכירה – לא חוקית – לקטינים.
ג. יותר תחבורה ציבורית, יותר שבילי אופניים ופחות פקקים בערים – פחות זיהום מתחבורה. אכיפה טובה יותר נגד מפעלים מזהמים מעבר לגז ולאנרגיה מתחדשת של תחנות כוח.
ד. יותר שבילי אופניים ותכנון מוטה יותר לטובת הולכי רגל תחבורה ציבורית – יותר פעילות גופנית
ה. בשנים האחרונות מדינות רבות החלו להפעיל תכניות למניעת אובדנות וחלקן הצליחו משמעותית בהפחתת שיעורי ההתאבדות ביניהן: בריטניה, יפן, סקוטלנד, גרמניה פינלנד ומדינות נוספות מהאיחוד האירופי.
ו. יותר איזורי מיתון תנועה ויותר תחבורה ציבורית יחד עם יותר שבילי אופניים פירושם פחות שימוש במכוניות ופחות סיכון של הולכי רגל ורוכבי אופניים – וכן פחות תאונות בהם נפגעים נהגים שנוסעים בין ערים – נסיעות שבמדינות אחרות מבוצעות בתחבורה ציבורית.
הנזקים האלה לבריאות הם לא מקריים אלא כתוצאה מפעילות של חברות פוגעניות. חברות הסיגריות, חברות מזון, חברות מזהמות, חברות נפט, חברות ומכוניות לא סתם עומדות בצד, אלא משפיעות על עמדות הציבור, על העיתונות ועל הממשלה כדי שהמצב הנוכחי ימשך.
כל הצעדים לשינוי המצב תלויים בדבר אחד בלבד – שאנחנו, הציבור, נדע לדרוש אותם מהממשלה. בהצלחה לכולנו.
הכותב הוא חבר ועד מנהל בעמותה לכלכלה בת קיימא